top of page
Zoeken

Hoe is het idee Space Unit ontstaan? 🎉✨

Bijgewerkt op: 22 dec. 2020

Welkom lieve lezers,


Na maandenlange onderzoeken, brainstorming en onderhandelingen lanceer ik vandaag mijn bedrijf SPACE UNIT. Tijdens mijn eerste blogpost neem ik jullie mee op mijn reis waar het allemaal mee begon.


Maar laat ik mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Lisa Swinnen, een 24 jarige digitale marketing studente, die woont in de Stad van de Smaak - Hasselt. In mijn vrijetijd ben ik graag bezig met muziek en zang. Eind juni nam ik dan ook het initiatief om een eigen YouTube Kanaal op te starten en mijn passie met de wereld te delen. Naast deze leuke hobby ben ik ook graag bezig achter de schermen. Nieuwe filters uitproberen, foto’s bewerken, filmpjes monteren, content analyseren,... voor mij kent sociale media geen geheimen meer.



Wel, waarom start ik dan een blog, zal je wellicht denken. Naast mijn creatieve brein, ben ik ook een geweldige piekeraar. Ik denk heel vaak na over het leven, soms zelfs te veel… Door


de Coronacrisis heb ik zeeën van tijd om alles in vraag te stellen en neer te schrijven. In deze blog deel ik graag datgene wat mij bezighoudt in mijn persoonlijk en professioneel leven. Natuurlijk hou ik jullie ook op de hoogte over de nieuwste updates rond SPACE UNIT.



Zoals ik in het begin al heb aangehaald, gaat de blog vandaag over de oprichting van SPACE UNIT. Wie zich al wat heeft verdiept in de website, zal gezien hebben dat Space Unit mobiele stille ruimtes aanbiedt in de cultuur en vrijetijdssector in de vorm van een planeet. Deze ruimtes zijn ontworpen om de drempel te verlagen voor mensen die overprikkeld raken tijdens een bezoek aan festival, theater, pretpark, dierentuin, etc. Iedere planeet biedt een unieke ervaring. Pluto is meer bedoeld voor kinderen, terwijl Uranus dan weer meer biedt aan volwassenen,...


Het bedrijf SPACE UNIT ligt nauw aan mijn hart. Het idee om dit bedrijf op te richten, start vanuit mijn eigen levensverhaal. Op 5 jarige leeftijd liep ik ernstige brandwonden op over een groot deel van mijn lichaam. Het is misschien al een hele tijd geleden maar littekens draag je voor je hele leven met je mee. Met de nodige psychologische ondersteuning van jongs af aan, aanvaard ik nu steeds meer en meer mezelf. De laatste tijd ervaar ik mijn trauma als een meerwaarde in mijn leven. Wat niet wegneemt dat ik op regelmatige tijdstippen nog steeds de angst voel om bekeken te worden. Ik vermijd dan drukke plekken en trek me het liefst terug op mijn eigen kamer. Ik mag wel zeggen dat dit gepaard gaat met heel wat ups en downs, maar dat heeft iedere mens, toch?


Verder ben ik opgegroeid met een mentaal, motorisch gehandicapte broer. Als je dacht geduldig te zijn, dan is dit zeker de ultieme test. Vaak is de dag gevuld met dezelfde rituelen, herhaaldelijk dezelfde vragen met nu en dan de nodige woede uitbarstingen als je je net dat tikkeltje te weinig aandacht gaf. Ik zou nog wel even kunnen doorgaan met andere stressvolle situaties in mijn gezin, maar ik bespaar jullie hiervan. De behoefte aan een eigen rustplekje is daarom héél groot.



Vanwaar nu het idee om planeten als stille ruimte te gebruiken?


Vanuit mijn kinderjaren is er een mysterieus beeld blijven hangen na het zien van een reportage over ons fascinerende en raadselachtige universum. De zwevende planeten met hun bijzondere kleuren en vormen fascineerde mij en vaak droomde ik dat ik op de maan zat. En omdat in de ruimte geluidsgolven zich niet kunnen voortplanten, vormt dit de plek van de eeuwige stilte. Even weg van de wereld.


Dit moment bracht me bij een idee dat al lange tijd in mijn schuif lag.

We hebben allemaal nood aan rust. Stel mijn broer is fan van de Belgische zanger Christof maar gelijktijdig is hij niet degene die graag drukke plaatsen opzoekt zoals festivals en feestjes. Op een festivalterrein word je overdonderd door harde geluiden, veel bewegende en dansende mensen, zware hittegolven, misschien een claustrofobisch gevoel als je tussen de massa staat te springen? Het zijn allemaal prikkels die zorgen voor stress, niet iedere mens heeft hier evenveel last van, maar stel je wilt je lievelingsartiest zien. Wat doe je dan? Thuisblijven? Hoewel het iets is waar we allemaal eens nood aan hebben, merk ik dat er in de cultuur en vrijetijdssector nog maar weinig rekening mee gehouden wordt. Tegenwoordig is het steeds positiever dat er meer aandacht wordt geschonken aan de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers, slechtzienden en slechthorenden. Maar wat doe je dan met de mensen die zo snel overprikkeld geraken?




Zit je zelf met vragen na het lezen van deze blog?

Heb je zin om jou verhaal te delen?

Heb je nog andere suggesties om dit initiatief doen te groeien?

Stuur het via mijn mailadres lisa@spaceunit.com


Ik hou jullie alvast op de hoogte van de nieuwste updates van SPACE UNIT.


SPACE UNIT draagt haar steentje bij tot een zorgeloze vrije tijd voor elk individu, want dit is dan ook een basisrecht.


"SAMEN MAKEN WIJ DE WERELD MOOIER"

4 weergaven0 opmerkingen
bottom of page